JOSEPH HAYDN • Die Klaviersonaten • The Piano Sonatas

2009-Έτος HAYDN:

CHRISTINE SCHORNSHEIM, Cembalo/Clavichord/Hammerflügel

14CD-Set: 49 404 PC: 07 4006408494041

www.capriccio.at/joseph-haydn-die-klaviersonaten-the-piano-sonatas

Ηχητικό απόσπασμα από το δίσκο: Το α΄ και γ΄ μέρος από την πολύ γνωστή σονάτα του Haydn HOBXVI:37 σε ρε μείζονα

A’ Μέρος: Allegro con brio

Γ’ Μέρος: Finale

Ο Franz-Joseph Haydn ανήκει αδιαμφισβήτητα στους συνθέτες πρώτης γραμμής, αν και κάποιες φορές παραγνωρίζεται το έργο του. Γεννημένος στις 31 Μαρτίου του 1732 στο Rohrau της Κάτω Αυστρίας, υπήρξε όχι μόνο ο πατέρας της συμφωνίας, αλλά και ο πιο πολυδοξασμένος συνθέτης της εποχής του. Πέθανε στη Βιέννη στις 31 Μαΐου του 1809 αφήνοντας ένα τεράστιο έργο, αλλά και πολύ σημαντικούς μαθητές. Υπήρξε δάσκαλος του Μπετόβεν, και συνέβαλε στη διαμόρφωση της κλασικής σονάτας με εμφανείς επιρροές σε άλλους σημαντικούς συνθέτες. Το έργο του για πληκτροφόρα είναι εξίσου σημαντικό με το συμφωνικό.

Φέτος γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από το θάνατό του. Το έτος 2009 λοιπόν είναι αφιερωμένο στον μεγάλο αυτό συνθέτη. Το classicalmusic.gr ανοίγει το έτος Haydn με μια παρουσίαση μιας συνολικής ηχογράφησης, γιατί για να γνωρίσει κανείς τον Haydn πρέπει να γνωρίσει σίγουρα το σύνολο του έργου του.

Η ηχογράφηση της Αυστριακής εταιρίας Capriccio αφορά τις σονάτες για πληκτροφόρα, περιλαμβάνει όμως και κάποια άλλα έργα που δεν είναι σονάτες, καθώς και αμφισβητούμενα έργα. Αποτελείται από 14 δίσκους σε ένα πολυτελές κουτί με εκτεταμένο βιβλίο σημειώσεων και πολύ προσιτή τιμή. Το βιβλίο είναι τρίγλωσσο (Αγγλικά-Γαλλικά-Γερμανικά) και περιλαμβάνει ακόμα και εικόνες με παρουσίαση του μηχανισμού του κάθε οργάνου. Έχει βραβευτεί με τα βραβεία “Diapason d’Or Mai 2005”; “Diapason d’Or des Jahres 2005”, “Preis der deutschen Schallplattenkritik”,  “Echo Klassik 2005”.

Η ηχογράφηση έχει γίνει σε όργανα εποχής, κόπιες αλλά και αυθεντικά: ένα τσέμπαλο με 2 κλαβιέ-κόπια, ένα κλάβικορντ εποχής 1788-κόπια, ένα μεγάλο Εγγλέζικο τσέμπαλο Kirckman toy 1777-αυθεντικό, ένα Γερμανικό φορτεπιάνο Dulcken του 1793-αυθεντικό,  ένα Εγγλέζικο Grand Piano Broadwood του 1804-αυθεντικό.  Το Instrumentarium λοιπόν του δίσκου από μόνο του, είναι αρκετός λόγος για να αποκτήσει κάποιος τη συλλογή αυτή.

Τα έργα είναι κατανεμημένα στα 14 CD με χρονολογική σειρά, αν και υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις. Είναι επίσης χωρισμένα σε θεματικές ενότητες με έξυπνους τίτλους. Υπάρχει επίσης ένα bonus CD με έναν πολύ μακροσκελή διάλογο της ερμηνεύτριας με τον  Dr Clemens Goldberg, τσελίστα, μουσικολόγο, συγγραφέα και ραδιοφωνικό παραγωγό, ιδρυτή της Ακαδημίας Goldberg:  www.goldbergstiftung.org . Η συζήτηση έχει ως αντικείμενο την ίδια τη μουσική του Haydn και την ερμηνεία της στα διάφορα πληκτροφόρα που ακούγονται στο δίσκο, και είναι στη Γερμανική γλώσσα.

Η Γερμανίδα Christine Schornsheim (www.christine-schornsheim.de) είναι γνωστή στο χώρο της ιστορικά τεκμηριωμένης μουσικής ερμηνείας με όργανα εποχής, με πλούσια δισκογραφία και μεγάλη εμπειρία στην μουσική που γράφτηκε μετά τα μέσα του 18ου αιώνα. Έχει λοιπόν τα απαραίτητα διαπιστευτήρια για να προβεί στο εγχείρημα μιας τόσο σημαντικής ηχογράφησης, και η υφολογική γνώση της αλλά και τα όργανα εποχής είναι απαραίτητα συστατικά μιας επιτυχημένης προσέγγισης. Οι ερμηνείες της στον παρόντα δίσκο μου φάνηκαν ωριμότερες στο τσέμπαλο και το κλάβικορντ, παρά στο φορτεπιάνο. Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως και στο νεότερο αυτό πληκτροφόρο δεν καταφέρνει να μας δώσει τη μουσική του Haydn με γούστο και πολύ ενδιαφέρουσα άποψη. Ίσως κάποιες φορές παρασύρεται από το όργανο και δίνει στα έργα μια ελαφρώς πιο «ρομαντική» χροιά, που όμως δεν θα ξενίσει, ειδικά τους ακροατές που προτιμούν μια mainstream εκτέλεση σε σύγχρονο πιάνο.

Η έκδοση αυτή είναι ένα σπουδαίο απόκτημα για κάθε δισκοθήκη. Εκτός από τη σημασία και τον όγκο των έργων, ξεχωρίζει και για τα όργανα που χρησιμοποιούνται, καθώς και για το ιδιαίτερα ενδιαφέρον bonus  CD. Είναι σίγουρα μια καλή πρόταση για να αρχίσει κανείς το έτος Haydn 2009!

Γεράσιμος Χοϊδάς

Ιανουάριος 2009

Για το classicalmusic.gr

Advertisements

About this entry